כתיבת תוכנית עסקית

כתיבת תוכנית עסקית היא צעד חשוב עבור כל בית עסק, ובטח באם מדובר בעסק קטן. רבים נוטים לחשוב ושלא בצדק, כי עסקים קטנים אינם זקוקים לתוכנית עסקית וזאת בשל היקף המכירות והשירותים בעסק וכאן המקום לתקן טעות זו. בנייה או כתיבת תוכנית עסקית מאפשרת לבעל העסק להשיג יעדים ולהגיע לשגשוג עסקי וכלל זאת בהתאם לתקציב המוגדר בטרם עת. עוד משמשת התוכנית העסקית את בעל העסק במקרים בהם הוא מבקש מהבנק הלוואה או לחילופין מחפש בעל העסק משקיע להגדלת הפעילות העסקית והמשך פיתוח העסק. לא כל אדם יכול לבנות תוכנית עסקית מקצועית וחשוב להבין כי תכנית עסקית ראוי שתיבנה על ידי יועץ עסקי המתמחה בכך וכזה שרכש ניסיון מספיק במהלך הזמן.

איך כותבים תוכנית עסקית

כיצד בנויה תוכנית עסקית

תוכנית עסקית היא מפת דרכים באמצעותה ניתן להשיג את היעדים המוגדרים (בכתב או בעל פה). באמצעות כתיבת תוכנית עסקית, יכול כל בעל עסק לבנות תמונה ברורה של העסק בעתידה מבחינות רבות ומגוונות ובין היתר: מבחינה טכנולוגית אם יש כזו, מבחינה כלכלית, תפעולית, אסטרטגית ושיווקית. אין ספק כי תוכנית עסקית היא צפי לבאות ועל כן היא לא מדע מדויק ולא תחזית שתקרה בכל מחיר ובדיוק בהתאם לכתוב, אך התמונה בכללותה בהחלט עתידה להעניק מושג. עוד חשוב להבין כי הכנת תוכנית עסקית יכולה להתבצע במספר דרכים ואופניים ואין דרך אח תשובה יותר מהאחרת.

כיצד בנויה תוכנית עסקית

איך כותבים תוכנית עסקית?

רבים תוהים איך כותבים תוכנית עסקית מקצועית, אשר תצליח לתת אומדן אודות הפעילות העסקית העתידית. התשובה לכך אינה פשוטה והיא דורשת מקצועיות אך אם אתם עומדים אל מול השאלה הזו, כדאי שתיקחו בחשבון את הנקודות הבאות: שאלו עצמכם והעלו על הכתב מהו המוצר אותו אתם מציעים ללקוח או לחלופין מהו השרות אותו אתם מעניקים ללקוח, מהו המודל העסקי שלכם וכיצד הלכה למעשה אתם מתכננים להרוויח מהעסק, האם ההכנסות העתידיות צפויות או שלא ניתן לשערך אותם מבעוד מועד, האם יש לכם הון התחלתי, מהו השוק בו אתם עתידים לפעול, כיצד אתם מצפים להרוויח מבית העסק שלכם, מי הם אותם לקוחות שיגיעו לבית העסק שלכם לקבל שירות או לרכוש מוצר וכיצד תגיעו אל אותם הלקוחות?

שאלות נוספות שכדאי לשאול את עצמכם במעמד כתיבת תוכנית עסקית הן מהי האסטרטגיה שיווקית שלכם? וכיצד אתם מתכננים לחדור אל השוק? האם ישנם עסקים שמעניקים ללקוח הקצה את אותו השרות? וכיצד אתם מתכננים להתחרות אל מולו? האם ישנם חסמי כניסה ויציאה? כיצד תשווקו את העסק ועוד. שימו לב שכל תשובה חשובה עד מאוד להמשך הפעילות העסקית שלכם.

איך כותבים תוכנית עסקית

תוכנית עסקית היא מסמך המכיל הגדרות של תכנון ויעדים עסקיים שנרקם עבור עסק חדש או קיים וזאת אל מול לוח זמנים משוערך. תוכנית עסקית כוללת סעיפים מפורטים וספציפיים של משימות ויעדים שהוגדרו מראש. באמצעות בניית תוכנית עסקית נכונה ניתן לשפר את רווחיות העסק והיבטים נוספים המופעים מתוכנית שכזו.

ישנה טכניקה שניתן ללמוד ולרכוש על מנת לבצע הכנה נכונה של תכנית עסקית באופן יסודי ומדויק. בסוף של כל התהליך תוכנית עסקית צריכה להיות מותאמת לכלל המטרות והיעדים של היזמים והמנהלים שלהם היא שייכת.

איך בונים תוכנית עסקית

איך לבנות תוכנית עסקית ומה מטרתה?

בניית תוכנית עסקית היא משימה חשובה מאוד והיא משמשת עבור מספר מטרות. תוכנית עסקית חושפת ובוחנת את הכדאיות העסקית ואת המוטיבציה של הקמת העסק או המיזם ובודקת טרם הקמתו עד כמה הוא ריווחי וכלכלי. בנוסף, תוכנית עסקית מאפשרת להציג את הרעיון הכללי של העסק מול משקיעים פוטנציאליים ולמעניקי אשראי. היא עוזרת גם לצורכי עניינים פנימיים בעסק עצמו, כמו לדוגמא: לפיתוח שלו, לתכנון העסקי לניהול ולהיצמדות לכל השלבים שמצוינים בה.

תכנית עסקית היא שלב בתהליך ייעוץ לעסקים, כאשר ישנם שלבים מהותיים לכל אורכו של התהליך

תמצית מנהלים

זהו שלב ראשוני והכי חשוב בשלב בניית תכנית עסקית. תמצית מנהלים כוללת תיאור קצר של העסק או המיזם, הסבר על שלבי האסטרטגיה העסקית ושל כל התכנית הכלכלית באופן פרטני ומוקפד.

תיאור העסק

תיאור הרעיון העסקי, הסבר על היתרונות שלו בשוק מול מתחרים, מה הן החזקות והחולשות, מה השירות שהעסק אמור לספק. חזונו וכל הגורמים שיעזרו להצלחה של העסק.

השוק והסביבה העסקית

תיאור של ענף שבו העסק מתמקצע מה הפוטנציאל הטמון של העסק, מה הצרכים של הלקוחות אליהם פונה העסק, מה עשוי לחסום את העסק לחדור לשוק הרחב, כיצד ניתן להגיע ללקוחות הפוטנציאליים, מהי רמת התחרות הקיימת מול העסק ותיאורה.

אסטרטגיה ותכנית השיווק

גיבוש אסטרטגיה עסקית והגדרת יעדים אסטרטגיים. תכנית שיווק מפורטת כוללת גם את דרכי ההפצה על מנת להגיע ללקוחות, לדוגמא: העסקת אנשי מכירות, שיווק ופרסום ON LINE ו-OFF LINE, תערוכות וכנסים, יחסי ציבור ועוד.

בניית תוכנית עסקית

בניית תכנית עסקית עם יועץ עסקי שיווקי

חברת X2Y יועצים מספקת שירותי ייעוץ עסקי באופן מקצועי ויעיל. בניית תכנית עסקית וליווי עסקי מקצועי עם מיטב המומחים בתחום. פנו אלינו עוד היום וקבלו ייעוץ ראשוני ללא עלות!

לקוחות ממליצים

Anat P
Anat P
2020-04-25
דויד שוורץ מחברת x2y מומחה בליווי מנהלים ואנשי מכירות. ההבנה שלו את העסק ביחד עם הקשר האישי שהוא יוצר איתך, עושים אותו ליועץ העיסקי הטוב ביותר שפגשתי.
Evyatar Ben Baruch
Evyatar Ben Baruch
2016-12-19
ליווי אישי ומקצועי לאורך כל הדרך!
אלמוג ינאי
אלמוג ינאי
2016-12-04
שירות מקצועי ואבחון עסקי מדויק, תודה לדויד שוורץ!

עזרה והצהרת נגישות

X2Y ייעוץ עסקי | כל הזכויות שמורותיועץ עסקי להצלחת העסק
LinkedIn
Share
WhatsApp
phone icon
Whatsapp icon