בעל עסק כך תישן טוב בלילה

ארבע בבוקר ולא נרדם ? מחשבות על העסק ? לא יודע מאיפה לשלם את החובות ? הגיע הזמן לעשות שינוי.

מה מטריד בעלי עסקים ?

כשעסק לא מנוהל כפי שצריך צפות ועולות מחשבות וטרדות. רבות מהן סביב כך שאין מספיק כסף. למרות שבעל העסק עובד שעות רבות תמיד הוא מרגיש שהוא במרדף מתמשך אחרי כסף ואחרי כיסוי חובות. אם הצליח בעל העסק לגייס מספיק כסף כדי לכסות את הצ'קים שאמורים לרדת לו בבנק, כמה ימים אחרי אין לו מספיק כסף כדי לשלם משכורות. ואם הצליח לשלם משכורות אין לו מספיק כסף כדי לשלם את תשלומי המע"מ או מס ההכנסה.בקיצור, מרדף בלתי פוסק אחרי כסף.

ותחשבו עד כמה חלש בעל העסק. הוא מרגיש מותש פיזית ונפשית, עובר עוד חודש ועוד חודש עם חשש אמיתי של "מה יקרה אם החודש זה לא יצליח" ? מה יקרה אם לא יהיה לי מספיק כסף כדי לשלם את כל ההתחייבויות שיש לי" ?

ובנוסף לכל אלה, מספיק חודש אחד חלש, חגי תשרי למשל שבו יש מעט מאוד ימי עבודה כדי לסיים את הסיפור, כדי להגיע למצב שבו בעל העסק לא יהיה מסוגל לשלם  עוד את חובותיו.

איך נוצרים חובות ?

האמת, די פשוט. חוב נוצר כאשר ההוצאה גדולה יותר מההכנסה. אז אפשר לשאול, מה הבעיה ? מדוע לא מבינים מיד שאם ההוצאה גדולה יותר מההכנסה יש להפסיק את הפעילות, יש להתנהל אחרת כדי שזה לא יקרה. התשובה ? כי לפחות למראית עין כאשר מדובר על עסק מצד אחד קשה לדעת לפחות בהתחלה כמה מרוויחים או כמה מפסידים. מצד שני בעסק יש מרחב תמרון גדול יותר שמאפשר להשיג עוד ועוד כסף לפני שמבינים שהעסק בבעיה.

מה מייצר את מרחב התמרון ? ספקים למשל. בעלי עסקים נוהגים לדחות תשלומים לספקים ואף לצבור כמה וכמה חשבוניות עד אשר הם משלמים אותם. הספקים מאידך חוששים "להוציא כרטיס אדום לבעל העסק" ולהפסיק לו את האשראי מחשש שילך למתחרה שלהם וכך הספקים עצמם הופכים להיות מעין "בנק" גוף אשר מאפשר לבעלי העסקים לייצר חובות לעיתים גם של עשרות או מאות אלפי שקלים, תלוי בהיקף הפעילות העסק.

גם הבנקים "מעודדים" לפחות בהתחלה ועד גבול מסוים יצירת חובות אצלם. מה האינטרס של הבנק ? למכור לבעלי העסקים כסף במחיר הגבוה ביותר. הבנקים מעודדים במפורש בעלי העסקים לקחת עוד ועוד הלוואות ו"בתנאים טובים" וזאת כמובן בהתאם למחזור העסק וליכולת שלו להחזיר את הכסף. גם במקרה זה העסק יכול לייצר חוב בבנק של עשרות או מאות אלפי שקלים ולאפשר מצב שבו העסק לא מתנהל נכון, יוצר עוד ועוד הפסדים והבנק נותן כסף כל עוד שזה משתלם לו. כל עוד שבעל העסק יכול להחזיר.

העסק מרוויח או מפסיד ?

אם תשאלו בעל עסק האם הוא מרוויח או מפסיד לרוב הוא יאמר לך שהוא לא יודע. שהוא מרגיש שזה בסה"כ בסדר אבל גבולי.

מאחר והוצאות העסק מורכבות מהרבה מאוד משתנים, קל וחומר כאשר מדובר על עסק שמוכר סחורה מחזיק מלאי, קשה לדעת בכל רגע נתון האם העסק מרוויח או מפסיד. מאידך אם בוחנים דו"ח רווח והפסד שאותו ניתן לקבל מרואה החשבון של העסק או מתעמקים בדוחות כספיים של העסק משנים עברו ניתן לבחון בקלות האם העסק מרוויח או מפסיד ומה המגמה לאורך זמן.

כל הפסד, גם אם קטן יחסית הופך עם הזמן להפסד משמעותי. תחשבו על עסק שמגלגל עשרות אלפי שקלים ומפסיד בסה"כ 2000 ש"ח בחודש. סכום קטן יחסית. בשנה זה מצטבר ל 24000 ש"ח, בשנתיים 48000 ש"ח וכך הלאה. טפטוף קטן יכול להפוך עם הזמן לשיטפון גדול.

אז מה עושים  ?איך עוצרים את הגלגל הזה ? את המרדף הבלתי פוסק אחר הכסף ועוד כסף ? אם לא מסתדרים לבד, פונים ליועץ עסקי מקצועי ועושים שינוי. תהליך ייעוץ עסקי מורכב ממספר שלבים.

שלב 1 – אבחון עסקי

באמצעות האבחון העסקי בוחנים את מצב העסק ומבינים האם העסק מרוויח או מפסיד ואם כן כמה. בוחנים מה הן ההוצאות התפעוליות ומה הן ההוצאות הגולמיות אלה הנדרשות כדי למכור את הסחורה. והחשוב מכל ? מבינים מבעל העסק כמה כסף הוא צריך כל חודש מהעסק כדי לחיות את חייו הפרטיים ברווחה.

כשנכנסים לעובי הקורה מבינים לפעמים שהחיים הפרטיים של בעל העסק, המשפחה והילדים, המשכנתא ופעילות הפנאי דורשים ממנו סכומי כסף משמעותיים. לעיתים בעל עסק חי ברמת חיים סבירה וכאשר מנתחים את ההוצאות שלו מבינים שבסך הכול ההוצאות הן סבירות. לעיתים מבינים שבעל העסק חי באופן פזרני ולא אחראי, מוציא סכומים גדולים מאוד וחי באשליה שהעסק שלו יוכל לכסות כל סכום.

לכן בתהליך של ייעוץ עסקי, קל וחומר כאשר מדובר על בעל עסק קטן או בינוני יש לבחון גם את הוצאותיו האישיות, לשקף לו את המצב ולעיתים להציע לו להתנהל אחרת גם בחייו האישים, בצורה אחראית ונכונה וזאת כדי שלא יהיה במרדף כל חייו אחרי הכסף.

שלב 2 – תכנית פעולה.

לאחר שמבינים את המספרים הן ברמת העסק והן ברמת חייו האישיים של בעל העסק נדרשת תוכנית פעולה. ראשיתה ? קביעת יעדי מכירה קשיחים של העסק, יעדים חודשיים ברורים כשיושגו הם יאפשרו לעסק ולבעליו לעמוד בכל ההתחייבויות ואף לייצר עודף, כזה שיכול להספיק לזמנים קשים יותר.

תכנית הפעולה תכלול גם תכנית שיווקית מפורטת ובכלל זאת השקעה נכונה בפרסום ובעשייה שתייצר לעסק לידים חדשים וכפועל יוצא עסקאות חדשות והגדלת מחזורים.

שלב 3 – ליווי לטובת יישום ובקרה.

מכאן ואילך תהליך של ליווי עסקי יכול וצריך לוודא שבעל העסק מיישם הלכה למעשה בהתנהלות היומיומית את אשר הוגדר בתכנית הפעולה. שהוא מנהל את העסק ואת עובדיו כך שהם משיגים את היעדים שהוגדרו מידי חודש, שהעסק מחזיר את חובותיו ועולה על דרך המלך.

לילה טוב

איש חכם פעם אמר שאם עושים את מה שנדרש ביום, אפשר לישון טוב בלילה. לילה טוב.

לקוחות ממליצים

Anat P
Anat P
2020-04-25
דויד שוורץ מחברת x2y מומחה בליווי מנהלים ואנשי מכירות. ההבנה שלו את העסק ביחד עם הקשר האישי שהוא יוצר איתך, עושים אותו ליועץ העיסקי הטוב ביותר שפגשתי.
Evyatar Ben Baruch
Evyatar Ben Baruch
2016-12-19
ליווי אישי ומקצועי לאורך כל הדרך!
אלמוג ינאי
אלמוג ינאי
2016-12-04
שירות מקצועי ואבחון עסקי מדויק, תודה לדויד שוורץ!

עזרה והצהרת נגישות

X2Y ייעוץ עסקי | כל הזכויות שמורותיועץ עסקי להצלחת העסק
LinkedIn
Share
WhatsApp
phone icon
Whatsapp icon