האם כדאי לרכוש זכיינות?

זכיינות היא שיטה ניהולית עם שורה ארוכה של יתרונות וחסרונות. מצד אחד, זיכיון מעניק תחושה מסוימת של ביטחון והוא מסייע בעיקר עבור מימוש פוטנציאל של יזמות עסקית. מצד שני, עסק רווחי עלול להיות מוגבל בגלל תנאי הזיכיון. בנוסף, זכיינות יכולה לסייע בניצול הזדמנויות עסקיות אך היא שונה במובנים רבים מהמאפיינים של פתיחת עסק עצמאי.

בשביל לענות בצורה מבוססת על השאלה האם כדאי לרכוש זכיינות, צריך לחזור צעד אחורה ולהבין במה בדיוק מדובר. במובן הפרקטי, זכיינות היא שיטה שבה חברה מזכה מסוימת מעניקה לזכיין זכות להשתמש בסימני מסחר ובשיטות העסקיות שלה. הזכות המוענקת על ידי החברה המזכה היא לתקופה מוגבלת בלבד ובתמורה מתחייב הזכיין לתשלום שנקבע מראש.

התשלום עבור זכיינות קובע לעיתים קרובות האם היא משתלמת ועדיפה על עסק פרטי. בין היתר, יש מנגנוני זכיינות שבהם הזכיין מתחייב להעביר למזכה תשלומים מעת לעת, מנגנונים אחרים שבהם התמורה מבוססת על אחוז ממחזור המכירות או הרווח ומנגנונים של תשלום חודשי קבוע לעומת כאלה שמחייבים את הזכיין לרכוש סחורה מהמזכה. מטבע הדברים, לכל מנגנון תשלום השפעה אחרת על התשובה לשאלה האם כדאי לרכוש זכיינות ולכן צריך לבחון כל מקרה לגופו.

תנאים לקבלת זיכיון

כדאי לרכוש זכיינות כאשר התנאים עולים בקנה אחד עם האינטרסים של היזם וכאשר הם מתאימים לסוג הפעילות שאותה הוא רוצה לבצע. כך לדוגמא החברה המזכה עשויה לקבוע ביקורת תקופתית כתנאי לקבלת הזיכיון, אך יש חברות מזכות שמבצעות ביקורות פתע בלבד. לעומתן, קיימים חוזי זיכיון שבהם אי עמידה בתנאים עלולה לגרום לאי חידוש הזיכיון או לביטולו ללא כל התראה מוקדמת.
מי שרוצה לבחון לעומק את התנאים לקבלת זיכיון יכול להתייעץ עם אנשי מקצוע. היתרון של ייעוץ עסקי ליזמים הוא שמדובר בפרספקטיבה אובייקטיבית וחיצונית, שניתנת ללא שיקולים רגשיים אך באופן מנומק. יתרה על כך, אפשר לתאם ליווי עסק לרכישת זכיינות משלב ההשוואה בין החברות המזכות ועד בדיקת החוזה עצמו.

יתרונות וחסרונות של זכיינות

יזמות מהסוג של רכישת זיכיון מעלה כאמור על פני השטח הזדמנויות עסקיות שבכל דרך אחרת לא ניתן להגיע אליהן. זה בדיוק מה שקורה אצל זכיין שרוכש זיכיון מחברה מזכה מוכרת, גדולה ומפורסמת או אצל יזמים שרוצים לפתוח עסק רווחי כחלק מרשת גדולה. כל אלו הם יתרונות מובהקים של שיטת הזכיינות ולצדם מצטרפים יתרונות נוספים.

ראשית, זכיין רוכש נוסחה להצלחה עסקית שכבר הוכיחה את עצמה. הזכיינות מגלמת בתוכה כבר את היתרון של פתיחת עסק במהירות, לפי שיטות שנבדקו ומביאות תוצאות. זה עומד בניגוד מוחלט למצב שבו פתיחת עסק מסכנת את היזם, מאלצת אותו לגייס לקוחות ומחייבת בהוצאה כספית מאסיבית על שיווק, פרסום ויחסי ציבור.

זכיינות

חוץ מזה, האינטרס של חברה מזכה הוא שהעסק יפעל ולכן היא מציעה לו את כל תנאי הפתיחה האידיאליים. גם זה מקל על יזמים בשלבי פעילות שונים ומעניק להם תחושת ביטחון: בין אם העזרה כוללת בחירת מיקום מתאים לפתיחת העסק, הדרכה ואימון של צוות העובדים, ליווי מקצועי לצורך עמידה בדרישות חוקיות וטיפול בבעיות בהפעלה השוטפת.

עוד יתרון של זכיינות הוא שלרשת חנויות יש כוח קנייה גדול יותר מול הספקים. בהמשך, המשמעות היא שהזכיינית מספקת לזכיינים שלה מוצרים במחירים תחרותיים. העלות הנמוכה של המוצרים מובילה בהמשך לעלייה ברווחים והיא בכל מקרה עדיפה על מצב של התמודדות עם ספקים באופן עצמאי. במקביל, הלקוחות מעדיפים בדרך כלל קניית שירותים ומוצרים ברשתות זכיינים והם מעריכים את האיכות האחידה והידועה מראש בכל סניפי הרשת.

מנגד, לרכישת זיכיון יש חיסרון בולט שבא לידי ביטוי באיבוד השליטה והעצמאות. גם יזמים מנוסים לא יכולים לערער על תנאי זיכיון או לנצל הזדמנויות עסקיות חדשות שקשורות לתחום הפעילות של החוזה. כמו כן, רכישת זיכיון עולה הרבה כסף ומחייבת עמידה בדרישות מחמירות. בנוסף, מערכת היחסים בין החברה המזכה לבין הזכיין עלולה לעלות על שרטון ולהוריד לטמיון השקעה של זמן ומשאבים.

למה צריך לשים לב לפני שרוכשים זכיינות?

מומלץ לשים לב לפרטים הקטנים שמופיעים בחוזה ולתנאי הזיכיון מבחינת התקופה שבה מותר להשתמש בסימנים המסחריים של החברה המזכה. את הבדיקה לעומק של הזדמנויות עסקיות על בסיס רכישת זכיינות מבצעים כאמור עוד לפני פתיחת עסק, אך תוך כדי ייעוץ עסקי מקיף.

ייעוץ עסקי ליזמים מונע את רוב החסרונות של רכישת זכיינות. מטרת הייעוץ היא להעניק ליזם ארגז כלים טוב יותר לקבל החלטה מבוססת, לבחון את תנאי החוזה מול הזכיין ובהשוואה לחברות מזכות אחרות ולבדוק האם כל המהלך הזה משתלם מבחינה חשבונאית. אם מעוניינים בכך, אפשר גם לתאם ליווי עסקי לרכישת זכיינות כדי להשוות בין זיכיון לבין פתיחת עסק פרטי.

זכיינות מול עסק פרטי – מה נכון יותר?

שאלת מיליון הדולר היא כמובן האם זכיינות משתלמת יותר מול עסק פרטי ומה נכון או עדיף לעשות. החדשות הרעות הן שאי אפשר להכריע בסוגיה בצורה חד משמעית, אך בהחלט אפשר להצביע על מספר שיקולי מפתח. ככל שמפעילים מוקדם יותר את מערכת השיקולים, כך מגדילים את הסיכוי ליהנות מהיתרונות של כל אפשרות.

עסק פרטי הוא ככל הנראה המהלך הנכון עבור יזמים שלא רוצים להיות מוגבלים ושחשוב להם להישאר עצמאיים. מנגד, רכישת זיכיון תתאים עבור מי שמאמין במוצרים ובשירותים של חברה מסוימת וגם יש לו את הממון לרכוש ממנה את הזכות להשתמש בהם. בסופו של דבר, המטרה של פתיחת עסק או רכישת זיכיון היא להרוויח כסף ולכן צריך לבדוק מה התחזית הצפויה לכל מהלך.

לקוחות ממליצים

Anat P
Anat P
2020-04-25
דויד שוורץ מחברת x2y מומחה בליווי מנהלים ואנשי מכירות. ההבנה שלו את העסק ביחד עם הקשר האישי שהוא יוצר איתך, עושים אותו ליועץ העיסקי הטוב ביותר שפגשתי.
Evyatar Ben Baruch
Evyatar Ben Baruch
2016-12-19
ליווי אישי ומקצועי לאורך כל הדרך!
אלמוג ינאי
אלמוג ינאי
2016-12-04
שירות מקצועי ואבחון עסקי מדויק, תודה לדויד שוורץ!

עזרה והצהרת נגישות

X2Y ייעוץ עסקי | כל הזכויות שמורותיועץ עסקי להצלחת העסק
LinkedIn
Share
WhatsApp
phone icon
Whatsapp icon