מהי כדאיות כלכלית עסקית?

כדאיות כלכלית היא הנתון שקובע האם משתלם להמשיך את הפעילות של עסק קיים. בנוסף, אפשר להשתמש בנתונים על כדאיות כלכלית גם בשביל לנבא את ההצלחה של עסק חדש. במובנים רבים, כדאיות כלכלית עסקית מתארת את הנתון החשוב ביותר על העסק. יתרה על כך, החישוב של כדאיות כלכלית צריך להיות משותף לכל סוגי העסקים וגם לחברות קטנות וגדולות, ארגונים וגופים בינלאומיים.
הבעיה היא שגם אנשי עסקים מוכרים ויזמים מוצלחים לא תמיד יודעים כיצד לחשב כדאיות כלכלית עסקית. בפועל, קיים פער בין היכולת של אנשי עסקים לנהל את הפעילות שלהם לבין היכולת שלהם לבצע חישובים חשבונאיים מורכבים. פערים מן הסוג הזה מונעים מאנשי עסקים את היכולת לבדוק כדאיות כלכלית ולהשתמש בנתונים הללו על מנת לברר היתכנות של עסק קיים או חדש.

מהי כדאיות כלכלית לפתיחת עסק חדש?

בדיקת כדאיות כלכלית מאפשרת לברר האם שווה לבצע פתיחת עסק חדש. בעזרת בדיקת כדאיות ניתן לנבא מה תהיה הצלחת העסק בטווח הקצר והארוך, מי קהל היעד שלו ואפילו האם הוא יקבל מינוף ומימון מטעם גופי הלוואות פרטיים או ציבוריים. מי שעומד לפני פתיחת עסק נדרש לבצע בדיקת כדאיות כלכלית מקיפה ולהיעזר בנתונים על מנת לבסס את ההחלטה הסופית שלו.

בדיקת כלכליות לפתיחת עסק חדש נשענת על סקר שוק. בחלק מהמקרים, בדיקת כדאיות כזו גם מחייבת ירידה לפרטים ספציפיים לגבי הענף שבו העסק נמצא והתחרות שמשפיעה עליו. כך אפשר לבדוק את הכדאיות הכלכלית של עסק חדש בצורה אובייקטיבית וללא משוא פנים.

במילים אחרות, בדיקת כלכליות לפתיחת עסק חדש אמורה לסייע למערכת השיקולים של המשקיע או היזם. אם למשל אדם מסוים עומד לקראת פתיחת עסק, סביר להניח שההחלטה שלו מושפעת משיקולים רגשיים שאינם אובייקטיביים. כאן נכנסים לתמונה אנשי מקצוע שמכינים תוכנית עסקית ועומדים מאחוריה. כאשר תוכנית עסקית גם כוללת בתוכה פרטים מבוססים על מאזן, דוח רווח והפסד של חברות אחרות וכמובן בדיקת כדאיות כלכלית, פתיחת העסק החדש הופכת לפחות מסוכנת.

כדאיות כלכלית לעסקים

כיצד בודקים כדאיות כלכלית לעסק קיים שאותו אנו רוצים לרכוש?

היבט אחר לגמרי של בדיקת כדאיות כלכלית עסקית ניתן לראות כאשר מנסים לרכוש עסק קיים. כאן הטעות הנפוצה היא להתייחס לעסק קיים כמניה בטוחה, בעוד בפועל הרבה דברים יכולים להשתנות ולהשפיע על הרווחיות שלו. אם רוצים למנוע הפתעות לא נעימות ולפחות להתכונן אליהן, צריך לבצע בדיקת כדאיות כלכלית כמה שיותר מקיפה ומבוססת.

בדיקת כדאיות כלכלית לעסק קיים שאותו אנו רוצים לרכוש מתבצעת על ידי התייחסות לנתונים קונקרטיים. בעזרת קריאה לעומק של דוח מאזן למשל אפשר ללמוד מול איזה איומים העסק מתמודד, בעוד דוח רווח והפסד יעזור לדעת מהי הדרך הנכונה להתגבר עליהם. יתרה על כך, דוח מאזן בשילוב דוח רווח והפסד מספקים לבעלי עסקים מידע קונקרטי להרחבת מעגל הלקוחות שלהם.

דוח מאזן אומר הרבה על האופן שבו העסק הקיים מתנהל. בעזרת דוח מאזן ניתן לדעת האם העסק הגיע למיצוי, האם הוא פרץ את תקרת הזכוכית שלו ומה יהיה הפוטנציאל הרווחי בעתיד הקרוב והנראה לעין. חוץ מזה, דוח מאזן אמור לספק נתונים שמשלימים את המידע שמופק מתוך דוח רווח והפסד של העסק הקיים. גם במקרה הזה, בדיקת כדאיות כלכלית עסקית היא ככל הנראה הכלי הכי אובייקטיבי ואמין שעומד לרשות אנשים שרוצים לרכוש עסק קיים.

החשיבות של ליווי עסקי

החדשות הטובות עבור בעלי עסקים או יזמים שרוצים לרכוש עסק קיים הוא שניתן לתאם ליווי עסקי בשלבים שונים של הפעילות. אם מקדימים תרופה למכה ומתאמים ליווי עסקי עוד לפני שפותחים עסק או רוכשים אותו, אפשר גם לשלב בתוך סל השירותים בדיקת כדאיות כלכלית.

בדיקת כדאיות כלכלית היא מהלך נכון ונדרש בגלל סיבות שונות. ראשית, בדיקת כדאיות כלכלית מאפשרת לבסס את המסקנות מליווי עסקי ולהרחיב את הנימוקים. הבדיקה עצמה היא חשבונאית ופיננסית ולכן קשה לערער על המסקנות שלה. אם בכל זאת יש מקום לפרשנות, ליווי עסקי הוא המקום שבו יזמים יכולים להעלות שאלות ותהיות.

שנית, בדיקת כדאיות כלכלית היא מהלך נכון גם בגלל העלות שלה. נכון להיום, אפשר לתאם בדיקת כדאיות כלכלית יחד עם שירותי ליווי עסקי מקיפים. כך מרכזים את כל השירותים החשובים תחת קורת גג אחת ומונעים הוצאות מיותרות. מעבר לכך, ליווי עסקי הוא מטבע הדברים שירות שנחשב להוצאה מוכרת. היות ומדובר בהוצאה מוכרת, בעלי עסקים חדשים וקיימים יכולים לקבל בגין שירותי ליווי עסקי זיכוי במס הכנסה.

בדיקת כדאיות כלכלית לעסקים

בחירת ליווי עסקי

באופן שבו מתבצעת בדיקת כדאיות כלכלית משפיעה בצורה ישירה על היכולת של יזמים למצות את הפוטנציאל של עסק קיים. במקביל, אותה בדיקה חשובה לא פחות גם כאשר היא מתבצעת טרם פתיחת עסק חדש. בכל אחד מהמקרים האלה, חשוב מאוד לבחור ליווי עסקי מקצועי ולוודא שהצדדים המעורבים בו מתנהלים בצורה שקופה.

שירותי ייעוץ עסקי בוחרים לפי רמת הניסיון של היועץ ועל פי ההתמחות שלו בענף הרלוונטי. אם רוצים לשלב במסגרת ליווי עסקי גם הכנת תוכנית עסקית מסודרת יחד עם מאזן או דוח רווח והפסד, רצוי לוודא שיש ליועץ ניסיון ספציפי עם מסמכים חשבונאיים כאלה. לבסוף, כל שנותר הוא לאסוף המלצות אובייקטיביות על שירותי ייעוץ עסקי.

לסיכום, כדאיות כלכלית עסקית מאפשרת לדעת עד כמה עסק חדש או קיים יהיה רווחי בעתיד הנראה לעין. את הכדאיות הכלכלית בוחנים לפי ביצועי העסק בעבר, אך תוך מבט קדימה ולאור השינויים בענף ובשוק כפי שהם מפורשים על ידי יועץ עסקי מנוסה.

לקוחות ממליצים

Anat P
Anat P
2020-04-25
דויד שוורץ מחברת x2y מומחה בליווי מנהלים ואנשי מכירות. ההבנה שלו את העסק ביחד עם הקשר האישי שהוא יוצר איתך, עושים אותו ליועץ העיסקי הטוב ביותר שפגשתי.
Evyatar Ben Baruch
Evyatar Ben Baruch
2016-12-19
ליווי אישי ומקצועי לאורך כל הדרך!
אלמוג ינאי
אלמוג ינאי
2016-12-04
שירות מקצועי ואבחון עסקי מדויק, תודה לדויד שוורץ!

עזרה והצהרת נגישות

X2Y ייעוץ עסקי | כל הזכויות שמורותיועץ עסקי להצלחת העסק
LinkedIn
Share
WhatsApp
phone icon
Whatsapp icon