מהם סוגי הבידול הקיימים בעסק?

ניתן לשמוע על בסיס יומיומי ממש על קשיי ההישרדות של עסקים רבים, שלא לומר על להיות עסקים רווחיים וליהנות מתפוקה ורווחיות גבוהות. היום הקושי הוא לא רק להקים עסק או לעשות את צעדים הראשונים עד להתבססותו. גם עסקים ותיקים נקלעים לקשיים שגורמים להם תחילה לא להרוויח ומהר מאוד העניין מתדרדר להפסדים על כדי פשיטת רגל וסגירת העסק. ישנה מגמה בולטת שדווקא עסקים ותיקים מאוד, שתמיד הצליחו לשרוד איכשהו, פתאום נקלעים לקשיים שלא נתקלו בהם בעבר. הסיבה המרכזית היא שאין להם בידול מספק. מהו בעצם בידול בעסקים ומדוע הוא כה חשוב?

מה זה בידול בעסקים?

אנחנו חיים היום בעידן של שפע רב. טווח הפעולה שלנו התרחב מכל הבחינות. היום ניתן טכנולוגית לבצע פעולות שבעבר נתפסו כמדע בדיוני. ניתן להיות בקשר יומיומי ומהיר או לבצע קניות מן הקצה השני של העולם. האפשרויות הבלתי מוגבלות כמעט העלו משמעותית את התחרות והצורך של עסקים ליצור בידול. בידול הוא מה שמבדיל עסק מסוים מעסקים אחרים הנמצאים באותו ענף. היום כאמור התחרות היא לא רק מקומית. אם בעבר בעל חנות ידע שהוא מתחרה ב- 2-3 חנויות דומות הנמצאות במרחק קרוב, פעמים רבות בקנה מידה שכונתי, היום טווח התחרות לא רק שאינו שכונתי אלא אפילו כבר לא עירוני במקרים רבים, ובמקרים אחרים אפילו לא ארצי אלא בינלאומי. לא קל להתחרות בעשרות ומאות עסקים דומים המציעים סחורה דומה. כאן מגיע מקומו של הבידול- אותו פרמטר שיעשה את ההבדל בין העסק שלי לבין עסק אחר, בין אם הוא ממוקם גיאוגרפית קרוב אלי או דווקא בקצה השני של העולם.

מה יכול להוות בידול?

בעלי עסקים רבים חושבים בטעות כי בידול יחיד שיכול למשוך לקוחות אליהם ולא לעסק מתחרה הוא המחירים. נכון, מחירים בהחלט קובעים לא מעט היום. האפשרויות הרבות גורמות לצרכן המודרני להשוות מחירים, אך זהו אינו הפרמטר היחיד. אם עסק ידגיש ערך מוסף אחר שלו המבדיל אותו מעסקים אחרים, תשומת ליבו של הצרכן תוסט גם לכיוון זה. אותו פרמטר יכול להיות קשור לשירותים נוספים שהעסק מציע שהם מעבר לשירותים הסטנדרטיים שמוצעים ברוב העסקים בתחום, למשל אחריות למשך תקופה ארוכה מהרגיל, הרכבת רהיט במחיר נמוך יותר. גורם הבידול יכול להיות התמקדות וכניסה לעומק רב יותר בנושא מסוים בתוך התחום הרחב שאליו העסק קשור, מומחיות גדולה יותר של בעל העסק, וזאת לא על חשבון השירותים או המוצרים הרגילים.

איך מחליטים מהו הבידול הנכון ביותר לעסק?

על הפרמטר שיהווה בידול של העסק לעומת עסקים אחרים חשוב לא להחליט באופן אקראי. מומלץ לעשות בדיקות של הנושא, רצוי מאוד תוך ליווי של מומחה הנותן שירותי יעוץ עסקי. חשוב לעשות שיעורי בית היטב על מנת שהדבר יועיל לעסק לטווח ארוך. אותה עבודה מקדימה צריכה לכלול:

• הבנה ברורה מאוד מיהו קהל המטרה שלכם, מיהו קהל היעד העיקרי אליו העסק פונה ומציע את שירותיו. יש לבנות את הפרופיל של קהל המטרה, מהם רצונותיו, עמדותיו, וכמובן צרכיו. כדאי לבצע פעולות של פניה לקהל המטרה, באמצעות סקרים ובדיקות, העברת שאלונים, פניה באופן אישי לאנשים הנתפסים כקהל היעד ושאלת שאלות שרלוונטיות עבורכם.

• הבנה ברורה מאוד של מהות העסק: מהי הפונקציונליות של השירותים שאתם מציעים, מדוע העסק שלכם חשוב ובמה הוא תורם. חשוב לענות על השאלה בצורה כנה ביותר.

• מה אתם יכולים להציע ששונה ממה שמציעים עסקים אחרים. אילו כישורים או יכולות יש לכם שאותם ניתן לגייס על מנת ליצור את אותו בידול. האם יש לכם ידע בתחום שהוא מעבר לממוצע? האם יש לכם ניסיון שיכול להביא לכך שקהל היעד יבחר לקבל את השירות או המוצר דווקא מכם.

• האם אתם יכולים למצוא שותפים עסקיים שיגדילו וירחיבו את טווח היכולות והשירותים שנותן העסק וביחד בשיתוף פעולה תיצרו משהו עוצמתי עוד יותר? חיפוש שותפים, משקיעים נכונים ותורמים יכולים ליצור הזדמנויות עסקיות שיש להן משמעות רבה וידחפו את העסק קדימה באופן משמעותי.

כל העבודה והחשיבה המקדימה הזו תמקד אתכם ותגרום לכם לפתח את העסק לכיוון בו יהיה מועיל ויגרום לאנשים להעדיף אותו על פני אחרים.

להפיץ את הבידול עם שיווק נכון

לאחר שמצאתם והבנתם מהו הבידול שלכם, מה מייחד אתכם ואיזה ערך מוסף אתם נותנים ללקוחות, זה הזמן להביא את המידע הזה לידיעתם. זאת כמובן באמצעות שיווק נכון. היום ישנן פלטפורמות רבות המשמשות לשיווק. מעבר לפלטפורמות המסורתיות כמו עיתונים, רדיו וטלויזיה או שלטי חוצות ישנו שחקן חזק ומשמעותי שהוא הרשת. אתרי אינטרנט הם הכרחיים היום לשיווק אך לגמרי לא מספיקים. את האתרים יש לקדם כל הזמן, גם כאן בגלל תחרות על מקום מועדף ברשת. חשוב לשלב שיווק ברשתות חברתיות, קמפיינים הנעשים בהן. בכלל, היום כל למידע כמעט המפורסם ברשת יש מטרה שיווקית. יועץ שיווקי יאפשר לכם לבחור את הדרכים המתאימות ביותר עבורכם, לנצל הזדמנויות שיווקיות, כולל באירועים, פסטיבלים, ירידים ובכל דרך שמתאים לשווק בה את העסק שלכם. היום יש ליצור גירוי משמעותי על מנת ללכוד את תשומת ליבו של הצרכן ולהפנות אותה אליכם. כמו בעסק עצמו, גם בדרך השיווק יש ליצור בידול, וזו המומחיות של אנשי שיווק ופרסומאים.

לסיכום, בין אם העסק שלכם נמצא בחיתוליו ובין אם זהו עסק ותיק, היד צריכה להיות כל הזמן על הדופק. כל עסק צריך להמציא את עצמו מחדש כל הזמן, להתאים את עצמו למציאות ולצרכי קהל היעד ורצונותיו, לחדש ולהיות ייחודי. חברת Y2X היא חברה המתמחה ומעניקה שירותי ליווי, יעוץ ואימון עסקי ותסייע לכם במציאת הבידול העסקי שלכם וההגעה למימושו.

לקוחות ממליצים

Anat P
Anat P
2020-04-25
דויד שוורץ מחברת x2y מומחה בליווי מנהלים ואנשי מכירות. ההבנה שלו את העסק ביחד עם הקשר האישי שהוא יוצר איתך, עושים אותו ליועץ העיסקי הטוב ביותר שפגשתי.
Evyatar Ben Baruch
Evyatar Ben Baruch
2016-12-19
ליווי אישי ומקצועי לאורך כל הדרך!
אלמוג ינאי
אלמוג ינאי
2016-12-04
שירות מקצועי ואבחון עסקי מדויק, תודה לדויד שוורץ!

עזרה והצהרת נגישות

X2Y ייעוץ עסקי | כל הזכויות שמורותיועץ עסקי להצלחת העסק
LinkedIn
Share
WhatsApp
phone icon
Whatsapp icon