מה המשמעות של תזרים מזומנים?

תזרים מזומנים מתאר את סכום הכסף שעומד לרשות יחידה עסקית מסוימת לאורך תקופת זמן קצובה. בפועל, התזרים כולל בתוכו את הכסף שנכנס ליחידה העסקית ואת הכסף שיוצא ממנה אל יחידות אחרות. בהקשר המסחרי, מדובר בעיקר על כלי שמסייע לתכנן את התקציב ולנהל חישובי רווחיות.

ניהול נכון של תזרים מזומנים מאפשר לקבל תחזית לתקופה הקרובה ולתכנן תנועות כספיות. לרוב מדובר על תכנון לתקופה של שלושה עד שישה חודשים, אך יש בעלי עסקים שעורכים תחזיות לתקופות קצרות וארוכות יותר. בכל מקרה, המטרה של תזרים מזומנים היא למנוע מצב שבו עסק רווחי לא מחזיק מספיק כסף על מנת להמשיך להתקיים.

כיצד תזרים המזומנים משפיע על התנהלות העסק?

תזרים מזומנים מושפע מנתונים על ריווחיות של עסק אך הוא גם משפיע עליהם בחזרה. כאשר יש למשל רווח תפעולי גבוה, צריך לדעת מה לעשות כדי להפוך אותו לנתון של רווח גולמי. לחילופין, דוח תזרים מזומנים מסייע לנהל את העסק בתקופות ללא רווחים או לייעל תהליך גבייה מלקוחות. בכל אחד מהמקרים האלה, תזרים המזומנים משפיע על התנהלות העסק בטווח הקצר והארוך ואף מנבא את יכולת ההישרדות שלו.

יש מספר מקרים שדרכם ניתן לראות את ההשפעה בפועל של תזרים המזומנים על התנהלות העסק. ראשית, זה מה שקורה כאשר משתמשים בתזרים מזומנים על מנת להיערך מראש לדחיית תשלומים, הקדמת תשלומים או גיוס הלוואות. שנית, תזרים מזומנים מאפשר לבעל העסק לדעת כיצד להתנהל בכל רגע נתון מול העובדים והספקים. ככל שמקדימים לנסח את תזרים המזומנים ונצמדים אליו בהחלטות יום יומיות שאותן בעל העסק מקבל, כך מגדילים את סיכויי ההצלחה.

איך ניתן לשפר את תזרים המזומנים?

למזלם של בעלי עסקים גדולים וקטנים, יש דרכים טובות לשפר את תזרים המזומנים. הדרך הכי יעילה לעשות זאת היא להקפיד על גבייה נכונה: למרות שבישראל נהוג להעביר תגמול על עבודות בשוטף פלוס תקופה מסוימת, מעקב אחר הגבייה אמור לאפשר הזנה מדויקת של נתונים אל תוך תזרים המזומנים. בהמשך, כל שנותר הוא לדאוג שגם ההוצאות יעלו בקנה אחד עם ההכנסות ושהגבייה תתבצע בצורה כמה שיותר יעילה ומדויקת.

הבעיה היא שגבייה נכונה דורשת לעיתים קרובות מעורבות של אנשי מקצוע חיצוניים. גם בעלי עסקים מוצלחים במיוחד לא תמיד יכולים לקחת על עצמם באופן בלעדי את הנושא של עריכת דוח תזרים מזומנים, בעיקר לאור דרישות רשויות המס. לכן הפתרון הוא לשלב תהליך גבייה מלקוחות שנעשה על ידי העסק עצמו יחד עם ייעוץ כלכלי חיצוני.

תזרים מזומנים

כך צמצום הוצאות משפר תזרים מזומנים

דרך נוספת לשפר את תזרים המזומנים היא לצמצם הוצאות. מטבע הדברים, ריווחיות של עסק היא פונקציה של פער בין ההכנסות וההוצאות. ככל שההכנסות עולות וההוצאות יורדות, כך הרווחיות עולה – ולהיפך. אם בשלב מסוים תזרים המזומנים של העסק אינו מתכתב עם הצרכים של בעליו ועם התכנון שלהם לתקופה הקרובה, ייתכן וכדאי לשקול צמצום הוצאות.

צמצום הוצאות נעשה באופן שמתאים לתזרים המזומנים של העסק אך אינו מסכן אותו. במילים אחרות, לא כדאי להגיע למצב שבו ניסיון לצמצם הוצאות פוגע בפוטנציאל הרווח של העסק. זו טעות קשה שעלולה להוריד את ההשקעה של בעלי העסק לטמיון. אם למשל רוצים לצמצם הוצאות, ניתן לשקול לשחרר חלק מהעובדים לימי חופש. מנגד, לא כדאי לפטר לגמרי עובדים שייתכן ויהיה בהם צורך בעתיד ורצוי לחשוב בקפידה על מכירת ציוד יקר ערך.

מתי לוקחים הלוואה לעסק?

דרך אחרת לשפר תזרים מזומנים היא לקחת הלוואה לעסק. אפשר לתאם ייעוץ כלכלי לפני שמחליטים לקחת הלוואה, לקבל כמה הצעות שונות לנטילת הלוואות לעסקים וגם להשתמש בקרנות מימון בתנאים נוחים מטעם המדינה. אם בעלי עסקים עומדים בקריטריונים של המדינה לקבלת הלוואות בתנאים מועדפים, המשמעות המיידית היא חיסכון של עשרות ומאות אלפי שקלים על ריבות.

הלוואה לוקחים כאשר יועץ פיננסי לעסק ממליץ עליה וכאשר מרגישים שהגיע הזמן להשיג מימון. הטעות הנפוצה היא לחשוב על הלוואה לעסק בתור פתרון אחרון, בעוד בפועל מדובר על אמצעי מימון לגיטימי לכל דבר ועניין. בעזרת הלוואה לעסק ניתן להגביר באופן מיידי את היקף הפעילות ואת המכירות, להגדיל את קהל היעד שאליו פונים וגם לתרום לנתונים על רווח גולמי ועל רווח תפעולי. בהמשך, תהיה לכל זה השפעה חיובית על תזרים המזומנים ועל יציבות העסק.

חשיבות התזרים לעסקים

טיפים לשימוש נכון בתזרים מזומנים

תזרים מזומנים הופך לכלי יעיל רק כאשר כל הזמן מעדכנים אותו. אם אי אפשר להסתפק בתזרים ישן כדי להסיק מתוכו על המשך הפעילות של העסק, מה גם שיש השפעות חיצוניות לנתונים על רווח תפעולי ועל רווח גולמי. בסופו של דבר, ריווחיות של העסק היא עניין דינאמי ולכן גם תזרים המזומנים אינו קבוע וקשיח.

מומלץ להשתמש בשירותיו של יועץ עסקי פיננסי לניתוח תזרים מזומנים כדי לנהל את העסק במיקרו ובמאקרו. המשמעות של שימוש בתזרים מזומנים לניהול במיקרו היא שאפשר לנצל אותו כדי להחליט מתי העסק רווחי ומתי צריך להעלות מחירים, בעוד המשמעות של ניהול במיקרו היא לעקוב אחר ביצועי העובדים והמחלקות. מהבחינה הזו גם אין הבדל בין עסקים קטנים וגדולים, כי כולם רוצים להיות כמה שיותר רווחיים ולהיצמד לתזרים המזומנים שניסחו לעצמם.

לסיכום, תזרים מזומנים הוא לא רק מונח בחשבונאות אלא כלי פרקטי שצריך לעמוד לרשותם של בעלי עסקים. בעזרת תזרים מזומנים אפשר להיערך לתקופות דינאמיות של רווח תפעולי ולקבל החלטות ניהוליות מבוססות. לבסוף, תזרים מזומנים משפיע על האופן שבו כדאי לבצע תהליך גבייה מלקוחות והוא מבליט את החשיבות של ייעוץ כלכלי.

לקוחות ממליצים

Anat P
Anat P
2020-04-25
דויד שוורץ מחברת x2y מומחה בליווי מנהלים ואנשי מכירות. ההבנה שלו את העסק ביחד עם הקשר האישי שהוא יוצר איתך, עושים אותו ליועץ העיסקי הטוב ביותר שפגשתי.
Evyatar Ben Baruch
Evyatar Ben Baruch
2016-12-19
ליווי אישי ומקצועי לאורך כל הדרך!
אלמוג ינאי
אלמוג ינאי
2016-12-04
שירות מקצועי ואבחון עסקי מדויק, תודה לדויד שוורץ!

עזרה והצהרת נגישות

X2Y ייעוץ עסקי | כל הזכויות שמורותיועץ עסקי להצלחת העסק
LinkedIn
Share
WhatsApp
phone icon
Whatsapp icon